Wednesday, September 8, 2010

Hulurkan Tangan Ringankan Beban..Tapi.......

"Bantu membantu kan amalan mulia"

"Tangan memberi lebih baik daripada tangan yang menerima"

Menderma dan bersedekah pasti akan menambahkan rezeki buat kita. Itu adalah sebahagian cara mendapatkan kemurahan serta keberkatan rezeki.

Hakim bin Hizam meriwayatkan, katanya: "Rasulullah bersabda yang bermaksud: 'Sedekah yang paling utama atau sedekah yang paling baik adalah sedekah daripada orang kaya dan tangan yang berada di atas itu lebih baik daripada tangan yang berada di bawah serta mulakanlah dengan orang yang berada di bawah tanggunganmu (isteri dan anak-anak).' (Hadis riwayat Muslim).


Semalam Mista baru je pergi beli barang-barang nak raya dekat area Jalan TAR. Raya weh raya!! Hahaha! Excited mengalahkan budak kecik. Bukan boleh dapat duit raya lagi pun. OK, apa-apa pun bukan itu yang Mista nak carita untuk post kali ni. Post kali nih Mista nak bercakap pasal golongan peminta sedekah. Sepanjang perjalanan Mista dari CM sampai lah ke Jalan TAR, mata Mista takkan lari dari ternampak golongan-golongan ni. Apa-apa pun ini hanyalah sekadar pendapat Mista semata-mata.

Bukanlah Mista memandang mereka tanpa rasa belas kasihan. Walhal ada juga ketika Mista membantu. Tapi apa yang Mista nak perkatakan kat sini yang ada segelintir antara mereka tu. Betul ke memang kurang upaya, ataupun hanyalah lakonan semata-mata. Semuanya dusta belaka~

Siapa yang tidak kesian kan tengok keadaan dorang semua yang compang camping. Baju terkoyak sana sini. Rambut kerinting-kerinting ala-ala rambut afro. Dengan kadang-kadang tu ada antara dorang ni yang kudung sana sini. Siapa tak kesian angkat kening. Hoho. Tapi yang sering bermain kat fikiran Mista tiap kali nak bantu dorang ni, tu lah, yang macam Mista cakap tadi. Betul ke dorang memang macam ni. Ada jugak mereka ni yang beragensi. Cable sana sini. haish..

Ni berita kat dalam Kosmo, 6 Sept. 2010


      Pengemis auta bazar Ramadan
SEORANG pengemis memangku bayi untuk meraih simpati orang ramai di bazar Ramadan Damansara Damai, Petaling Jaya.



KUALA LUMPUR - Kawasan pasar malam, bazar Ramadan serta masjid di Lembah Klang kini menjadi 'lubuk wang mudah' kepada pengemis asing untuk meraih simpati daripada orang ramai yang sedang menjalani ibadat puasa.
Dengan 'bermodalkan' anak-anak kecil serta berlakon kononnya mengalami kecacatan yang serius, para pengemis terbabit akan duduk di tepi-tepi lorong menadah tangan supaya dikasihani.
Tinjauan Kosmo! di kawasan berkenaan sejak awal Ramadan lalu mendapati, terdapat antara tiga hingga tujuh orang pengemis bukan warga tempatan meminta sedekah di hampir setiap pasar malam atau bazar Ramadan.
Antara faktor yang mendorong kebanjiran pengemis asing berkenaan ialah sikap murah hati rakyat tempatan yang suka menderma sehingga menarik mereka untuk menjadikan kawasan tempat mereka mengemis.
Menariknya, kebanyakan pengemis asing yang dipercayai berasal dari Myanmar, Kemboja, Thailand, Indonesia dan China itu mampu meraih pendapatan antara RM200 hingga RM300 sehari.
Hasil pemerhatian mendapati, pengemis tersebut dipercayai dikuasai oleh satu sindiket dipercayai warga tempatan yang bertindak menghantar mereka ke lokasi yang mempunyai ramai orang dengan menggunakan van atau kereta.
Antara lokasi yang dikenal pasti ialah Damansara Damai, Taman Tun Dr. Ismail, Sentul, Wangsa Maju, Setapak, Keramat, Taman Tasik Titiwangsa, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Masjid India, Bangsar dan Taman Sri Sentosa.

Fuhh!! Lumayan beb wa cakap lu. Sehari boleh dapat 300, kalo sebulan? Raya sakan la Mista kalau dapat duit senang macam tu. Hahaha!! Mana nak hantar resume eh nak apply? Hehehe.. 

Kadang-kadang tu Mista fikir banyak kali nak tolong.  Yang Mista tak berapa suka tu bila ada yang sanggup gunakan budak kecik untuk raih simpati. Ada pulak yang dengan bayi bagai. Apa la nasib masa depan budak-budak tu kalau sepanjang masa buat kerja ni. Hish!

Semalam Mista berbuka dekat luar dengan kawan-kawan Mista. Tengah-tengah makan tu tiba-tiba dengan entah datang dari mana, ada sorang budak lelaki umur dalam 6 7 yahun macam tu la berdiri betul-betul kat sebelah kawan Mista. Terpacak je dia kat situ sambil tangan duk menadah. Kawan Mista ni memang hati tisu, jadi kasi la budak tu sehengget~ 

****************************************************************

Bukanlah meninggi diri ataupun sombong dan sebagainya. Cuma kadang-kadang tu kita kena buat penilaian sendiri la. Seandainya kita selalu sangat buat macam tu, dah macam kita ni menggalakkan kan dorang pulak kan. So terpulanglah~ Tapi bagi Mista, kalau Mista tengok orang tu sihat, cukup anggota, boleh berdiri, memang tak dapat ler dengan teman yop~ 


2 comments:

  1. btol2..kdg2 tu trpk nk drma..tp bla prhati blk..hmm..entahla..tgk ada g bole beli organ, tamborin bgai, wat perform,aik?sya pn xmmpu nk bli..

    ReplyDelete
  2. haha! itu lah pasal. kadang-kadang dorang ni boleh siap buat band lagi kan. perform ramai-ramai. ish~ n kalau di perhatikan gelagat dorang ni, tiap kali lepas ada sorang bagi singgit ke brape-brape la, especially duit kertas, mesti dorang akan simpan cepat-cepat. duit syiling je yang tinggal~

    ReplyDelete